Pastorn har ordet

Många upplever idag en stor oro inför framtiden. Det är många allvarliga företeelser, som gör att det är befogat att se om sitt hus. Nyheterna sänder dagligen skräckscenarier från IS framfart i Irak och Syrien, Ebola-epidemins härjningar i Väst-Afrika och nu senast alltfler kränkningar från rysk sida i svenska farvatten. De profetiska förutsägelserna i Bibeln tycks bli alltmer verkliga. Det talas i Matt. 24 om etniska krig, hungersnöd, jordbävningar, pest, laglöshet, hat och förföljelse mot kristna. Allt detta ser vi nu tydligt runt omkring i världen.

Hur skall vi kunna undfly allt detta som obevekligen kommer över vår värld. Tack och lov, det finns en utväg. Gud har själv stigit ner till oss för att bereda oss en räddning. Det skedde på ett sätt som få hade kunnat tänka sig. En liten judisk jungfru, ett enkelt stall i Betlehem och en liten snickarfamilj från Nasaret fick vara redskap till hans inträde i denna världen. Det behagade Gud att på detta enkla sätt göra entré i vår värld. Kanske är det därför så många missar honom.

Vi närmar oss åter julhögtiden, som påminner oss om budskapet som ljöd från himmelska budbärare på Betlehems äng: ”Var inte förskräckta! Se, jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i Davids stad, och han är Messias, Herren. Luk. 2:11. Det oerhörda hade skett. Gud själv hade stigit ner till oss genom att låta sig födas av en liten judisk jungfru. Johannes uttrycker det på detta sätt – Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. Joh. 1:14.

Vi behöver ibland instämma i den lilla kören – Giv oss o Herren öppnade ögon… Vi får aldrig förlora fokus på den utväg och den frälsning som Gud har berett oss genom att han nedsteg i Jesus Kristus. När våra andliga ögon öppnas ser vi att det är JESUS som är enda vägen till räddning både i denna tid och i evigheten. Petrus utropade i Apg. 4:12: Hos ingen annan finns frälsning – inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta.

Slutligen tillönskar jag dig en välsignad avslutning av detta år och en välsignad ingång i nästa år.

Låt oss fortsätta att verka för att Gud får en mäktig boningsplats i vårt område genom församlingen. Vi är kallade att vara ”En stad på berget”, som lyser för vår omgivning.

Curt Johansson / Pastor

Kalender

torsdag 14 november 19:00
Böneberget (Betel)
fredag 15 november
Mariadagar Klicka för mer info (Betel)
söndag 17 november 11:00
Gudstjänst Tord Renkel. Söndagsskola. (Betel)
torsdag 21 november 19:00
Böneberget (Betel)
lördag 23 november 16:00
Ledarsamling med Hans Lindström & Rune Jonsson (EFK) (Betel)
söndag 24 november 11:00
Gudstjänst Hans Lindström & Rune Jonsson fr EFK.
Gemensamt med Salemkyrkan. Söndagsskola. (Betel)
torsdag 28 november 19:00
Böneberget (Betel)

Vår podcast

Kontakt

E-post
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Telefon
0278-13010 (Trosgnistan)

Expeditionen

Kyrkans expedition finns på Trosgnistans Missionscenter där du kan träffa Curt, David eller Tord. Trosgnistans center ligger på Gärdet i Bollnäs. (Edelsbergsvägen 5) [Karta]

Hitta till kyrkan

Betel
Runemovägen 130
822 92 Alfta
[Karta]

Adress

Betel
c/o Trosgnistans Mission
Box 1112
821 12 Bollnäs

Gåvor

Swish
123 157 9150

BankGiro
5580 - 7234